Tant
és, petons o queixalades, són conseqüències de les emocions que
sentim. Els primers els normalitzem i els segons els patologitzem. Si
no és problema el fet que un infant digui "totxe"
enlloc de "cotxe"
quan encara no sap parlar... per què ho és que mossegui quan encara
no sap expressar sentiments? si fos capaç de dir "és
que no ho entenc!",
"no
et puc explicar el que vull",
"tinc
ganes d'estar amb tu",
"em
fan mal les dents"...
si fos capaç de fer-ho, segurament ho faria i no mossegaria. Hi ha
molts adults que no són capaços de dir "em sento malament amb
el que has fet" i es passen tres dies fent morros amb un mutisme
completament voluntari.
Les
emocions ens mouen per facilitar-nos la vida.
La por ens fa fugir d'allò que temem o ens ajuda a preparar-nos i
estar alerta davant una situació perillosa. L'enuig és l'emoció
que tenim quan ens sentim frustrats, quan creiem que ens traspassen
els nostres límits. L'enuig ens porta a agredir per defensar-nos.
Aquell comportament agressiu que va ser tan útil als nostres
avantpassats per defensar-se dels depredadors, ara no ens permet
socialitzar-nos. El que hem desenvolupat al llarg dels anys són
altres respostes alternatives: diem no, marxem, ens queixem... per
aprendre, tanmateix, necessitem temps,
un entorn que ens ensenyi una maduració del nostre sistema nerviós.
Mentre
això passa als nostres cervells, curs rere curs i a totes les
escoles bressol, als voltants de l'any, els infants mosseguen. De fet
mosseguen, mengen amb les mans, o amb poca traça amb la cullera i
fan el pipí als bolquers. Quan hagin après altres habilitats ja les
posaran en pràctica. Però, mentre no sigui així, les
educadores es veuran en la difícil situació d'explicar a aquell
pare o mare com ha estat la mossegada escandalosa que s'ha marcat a
la cara de l'infant.
O bé comentar a uns pares, mig empeses per la pressió dels altres,
que el seu fill o la seva filla fa uns dies que mossega.
Elles
saben molt bé què fer. Elles coneixen a la perfecció els
mecanismes d'aprenentatge dels seus infants. Algunes diran "no"
amb to afectuós però decidit, i apartaran l'infant del lloc on es
troba. D'altres li explicaran que allò fa mal. O potser l'apartaran
sense mirar-lo directament i evitar així que aquell intent de cridar
l'atenció tingui èxit. Li ensenyaran a reclamar-la d'una altra
manera. En molts casos podran evitar-ho distraient-lo amb cançons o
jocs. En alguna escola s'hauran preocupat de disposar d'aquells
objectes que permetran descarregar aquella tensió acumulada per tot
el que viu tan intensament. En molts equips elles es
tranquil·litzaran compartint-ho amb les companyes i després
observaran, com per art de màgia, que aquest "ansiolític"
també té un efecte en la conducta de l'infant. I així, amb
l'esforç i la dedicació de cada dia, aquells infants que mossegaven
tan sovint, quan arribi el curs següent, hauran canviat la mossegada
per un encara matusser "és
meu!".
Encara
els queda molt per aprendre.
Moltes
famílies seguiran amb més o menys coneixements o intuïció
aquestes passes i, si tot va com ha d'anar, després d'uns anys
trobarem un adult amb una maduresa emocional reclamant de forma
assertiva (educada però decidida) allò que creu que li pertoca. Si
no és així, formarà part d'un dels milers d'adults immadurs amb
els que compta la nostra "avançada societat" esperant que
el món giri al seu voltant.
Una
mossegada a la galta o al braç d'un fill genera emocions de tot
tipus: pena, ràbia, por... és normal i adaptatiu. Allò que fem amb
aquestes emocions, però, també servirà de model del nostre fill.
He vist més d'un pare tenint una reacció violenta davant d'un fill
que jugava amb una pistola. Qui aprèn de què? Tot això les
educadores ho saben i, amb paciència, segueixen la seva feina dia
rere dia. Això no obstant, a l'altra banda de la porta, el
pare o la mare seguirà reclamant més vigilància (guardes de
seguretat?), que apartin els "agressius" (els enviem tots
al psicòleg?) o que aïllin les víctimes per evitar nous atacs
(vitrines de vidre protectores?).
Socialitzar-se
vol dir estar
en contacte amb virus, haver d'esperar que sigui el torn per dinar,
dormir amb altres sorolls, tenir la possibilitat de rebre una
mossegada... però també vol dir tenir un bon sistema
immunitari, saber esperar, tolerar, compartir, afrontar frustracions
i desenvolupar els mecanismes emocionals necessaris per sobreviure en
el nostre món actual on els depredadors tenen nom de persona.
Imma
Riu Psicòloga
(publicat
a la revista In-fàn-ci-a, nº 40, set/oct 2009)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada