Benvinguts i benvingudes al nostre bloc!

Som la Montse Rovira i l'Ester Canaldas i hem creat aquest blog perquè totes les persones, família dels més menuts de la llar i amics puguin visitar aquest espai virtual per tal de compartir vivències i anècdotes que anem recollint al llarg del temps. El nostre objectiu és poder transmetre i gaudir plegats d'experiències úniques i precioses que nosaltres vivim amb els infants.

divendres, 26 d’octubre de 2012

La festa de la Castanyada


*Al matí, cantarem cançons, ballarem la dansa i tindrem una interpretació del conte de la Castanyera realitzada pels alumnes de l'Escola Santa Marina. Cal que vestiu als vostres fills com si fossin castanyers i castanyeres i a la tarda també heu de mantenir el vestuari. 

*A la tarda, a les 14.20h (puntualment!!) caldrà que les famílies que els vostres fills i filles es quedin al menjador vingueu a la llar a recollir-los i la resta, és a dir, els que no es quedeu, a les 14.30 cal que aneu cap a l'escola que ens trobarem tots allí. 

**A més, us fem treballar una miqueta, les famílies portareu un postre (podeu portar un coc ràpid, galetes, madalenes...) i ens el menjarem tots junts a l'escola. Recordeu que com que l'escola és una escola verda cal que us porteu el got de plàstic per beure.

**Així doncs, quan arribem a l'escola interpretarem cançons de la tardor, les mares i pares que vulgueu si veieu que els vostres fills estan plorant podeu unir-vos a la cantada amb nosaltres, es poseu al costat del vostre petitó/a i només cal que imiteu els gests que farem. 
Les cançons que cantarem són: Sóc un bolet molt petitó, fem els panellets i plou i fa sol... ho dic per si voleu anar afinant la veu jejeje!!! Després, els alumnes de l'escola faran una petita interpretació, farem la ballada conjunta de la dansa de la castanyera i finalment berenarem.

**Quan s'acabi la festa de la castanyera, no tornarem a la llar així doncs, cal que agafeu totes les pertinences dels més petits. 

Us convidem a tots i a totes que vingueu a la gran festa de la Castanyada!!!!

i si algú s'anima a fer-ne a casa... aquí teniu la recepta!!!!


Ingredients

500gr de farina d'ametlla
400gr de sucre
75 gr de patata bullida amb pell
¼ de la pell d'una llimona

Elaboració

Aixafarem bé amb una forquilla la patata bullida i pelada. Amb les mans ben netes farem una massa barrejant la patata amb el sucre i la farina d'ametlla. Afegirem la pell de llimona i ho acabarem de treballar fins que ens quedi ben lligat i es desenganxi del recipient. Aquest massapà el deixarem reposar unes dotze hores tapat a la nevera perquè ens agafi una mica de cos. Passat aquest temps agafarem porcions del massapà i en farem boles. En un bol a part barrejarem pinyons crusos amb una mica de rovell d'ou i arrebossarem les boles amb els pinyons (el truc per poder enganxar amb més facilitat els pinyons a les boles és mullar els pinyons amb una mica de rovell allargat amb aigua). Ho posarem en safates de forn una mica separats i els courem a 225ºC fins que agafin color.

Un cop tenim la base de massapà podem fer moltes varietats de panellets. Els podem arrebossar de coco rallat, amb ametlla filada, podem afegir-hi cafè soluble al massapà (una proporció de 30 gr de cafè per kilo de massapà), també podem substituïr la patata per moniato, etc.

Hi ha moltes versions dels panellets, hi ha qui no hi posa gens de patata i hi posa una mica d'aigua per barrejar els ingredients, es pot baixar la quantitat de sucre si veiem que són massa dolços, o també perquè surtin més econòmics podem posar més quantitat de patata per allargar el massapà.

De cafè: Agafarem un kilo de massapà i hi barrejarem 30 gr de cafè soluble.

Panellets de xocolata: Posarem uns 50 gr de cacao soluble (tipus Nesquik o Cola-cao) per cada kilo de massapà.

Panellets de taronja: Agafarem a l’hora de pastar el massapà i hi ratllarem 3 o 4 pells de taronja per kilo.

i... per acompanyar... unes bones castanyes torrades!!!

Per coure les castanyes les farem en una paella foradada i directament sobre el foc, controlant la flama que no sigui ni massa forta ni massa fluixa. Abans de torrar-les els hi farem un tall a la pell perquè no rebentin i s’esclafin. Les hem d’anar remenant sovint i a mitja cocció hi tirarem un rajet d’aigua per estovar-les. També ens ajudarà a poder pelar-les millor. Un cop siguin ben torradetes, sense cremar-les, les posarem embolicades amb paper de diari o draps i les deixarem reposar, això farà que facin una mica d’humitat i també ens ajudarà a que es pelin millor.
En cas que no tinguem foc o brasa també les podem fer al forn, directament en una safata, amb un tallet i a uns 240ºC anem remenant, hi posem una mica d’aigua i ja està.

i... per entrar en calor un bon xarrup de moscatell, però això només es apte pels més grans!!!!!

Els panellets i excursió al forn escrivà

El dimarts farem els panellets, de bon matí en Marc, un bon pastisser vindrà a ensenyar-nos com es fa la massa, com es barregen els ingredients i quan la tinguem feta.... xan xan xannnnnn començarem a fer boletes.

Avui ja ens hem entrenat perquè a psicomotricitat hem treballat la motricitat fina amb la plastilina. Hem fet boletes de plastilina mentre escoltavem cançons de la tardor i de la castanyada. Així doncs, el dimarts estarem ben preparats!!!!!

El mateix dimarts farem una petita excursió, quan tinguem els panellets fets els portarem a coure al forn Escrivà... allí ens ho passarem pipa, ens deixaran veure com és el forn, que fan, i fins i tot potser ens deixaran provar una miqueta de pa o alguna galeta... nyam nyam...

Aquell dia esmorzarem a les 9.00h del matí per això cal que els porteu alguna cosa light com per exemple, un iogurt o una galeta i un suc.

A més, cada alumne haurà de portar 2.50€, que és el cost dels ingredients.

La Roda dels Contes

Aquest mes de novembre iniciarem l'activitat d'aproximació família i escola anomenada la Roda dels Contes.
Així doncs, cal que porteu el conte a partir del dia 5 i fins al dia 9 de novembre.
Recordeu que cal que sigui un conte que li agradi als vostres fills i filles. És important que tingui algun significat especial per ells/es.

divendres, 19 d’octubre de 2012

La safata de la tardor

Amb aquest vídeo us volem agrair la gran participació que heu demostrat ja que sense vosaltres no haguéssim pogut construir aquesta bonica safata de fruites i fruits de la tardor... mireu mireu!!! 



Reunió col·lectiva de pares i mares

Benvolgudes famílies,

us convoquem a una reunió d'aula el dijous dia 25 d'octubre a les 17.00h. Durant l'estona de la reunió les famílies podreu deixar els vostres fills i filles a l'aula ja que tindrem servei d'acollida.

Els punts forts més importants que comentarem a la reunió seran:

  • Informacions d'aula
  • Activitats i aprenentatges (programació anual)
  • Novetats del curs 2012 - 2013
  • La festa de la castanyada
Preguem que confirmeu la vostra assistència. 

Moltes gràcies



Cançons treballades UD2 - Fulles de tardor












El Racó T'interessa


Quan és el 0-3 un cicle educatiu?


Ma. TERESA MIRÓ CUBIAS 18/09/2012
Què fa que l’estada d’un infant en una llar d’infants
sigui realment educativa?

No sempre ha de ser educativa l'estada d'un infant a un centre del cicle 0-3, perquè ho sigui cal que les persones educadores i també el centre tinguin dels l’infants el concepte que aquests són éssers competents, amb curiositat, amb iniciativa, amb capacitat per aprendre a partir de la manipulació i l’experimentació. Que pensin que són éssers actius que precisen del moviment per desenvolupar-se. Que siguin conscients que cada infant ha de ser i és el protagonista del seu aprenentatge, ja que no és una capsa que cal omplir sinó una llavor que cal regar i cuidar per permetre que es desenvolupi al màxim de les seves possibilitats.

Si la mirada del centre i del personal educador és aquesta, si el seu concepte d’infant es pot descriure amb aquests termes, aleshores, organitzarà les propostes, situacions d’aprenentage, les de la vida quotidiana, activitats lúdiques... tenint en compte uns principis bàsics que han de permetre el desenvolupament de l'infant i són els següents:
  • Fent propostes que els permetin experimentar, manipular, combinar objectes i materials, veure les seves característiques. Deixant temps per a aquesta experimentació pròpia, individual, dels objectes i dels diferents materials des dels diversos sentits, però tenint sempre clar que és l'infant mateix qui ha de fer aquest aprenentatge. L’adult l’acompanya, l’incentiva, és allà, li dóna alè i ànim, l'encoratja a seguir experimentant amb una mirada, amb un gest, amb una carícia, sí, però el deixa fer. Aleshores l’infant aprèn, va incorporant aquests esquemes de coneixement que tenen significat per a ell a allò que ja sabia i coneixia.
  • Durant les estones de la vida quotidiana, com ara l’estona de menjar, d’entrar i sortir de la llar, durant el dinar, o en les estones de cura personal, es permet que l’infant pugui realitzar les accions amb autonomia, com ara arremangar-se, o rentar-se les mans, cercar el seu pitet i el dels companys, repartir aquests entre els companys... Si se li permet que pugui decidir si experimenta amb un material o ho fa amb un altre, aquest marge d’inciativa i autonomia li permetrà aprendre fent...
  • Si quan recull les joguines i els materials se li ofereixen diferents recipients on pugui ordenar, agrupar,classificar, permetrem que estableixi l’inici dels seus esquemes matemàtics... Amb aquesta mirada, conferirem un plus d’educació a les tasques quotidianes.
  • Quan les persones que tenen cura dels infants parteixen dels coneixements que es tenen actualment sobre l’evolució física, cognitiva, emocional i social de l’infant, adapten les seves propostes a allò que realment els permetrà créixer i fer-se grans, tibant sempre una mica cap al progrés, cap a l’evolució. Un exemple clar d’això el podem veure en l’expressió gràfica dels infants: quan som coneixedors de l’evolució de la maduració nerviosa del braç i del tronc, no oferirem espais reduïts de paper per plasmar produccions gràfiques, sinó espais amples a les parets o el terra que s’adaptin a les possibilitats maduratives de moviment, encara molt globals en infants d’1 o de 2 anys.
  • Quan s’ofereix una situació comunicativa rigorosa, utilitzant un llenguatge correcte, ben estructurat, posant paraules a les accions dels infants quan ells encara no les tenen. Les paraules, les descripcions, els contes, les històries, la imaginació, les explicacions de l’acció que es du a terme han de ser un element molt important a la llar d’infants.
  • Però sobretot, sobretot, l’estada de l’infant a la llar és educativa quan s’hi sent acollit, quan troba que es volgut i acceptat i se sent segur i tranquil.

Hi ha altres factors que també incidiran en una estada profitosa de l’infant a l'escola bressol, com és l’establiment d’una bona relació entre les persones educadores i les famílies, els dos grans àmbits de vida i d’experiència dels infants. Quan la família, el seu primer referent, el deixa confiada a l’escola transmet un sentiment que capta aquest infant i que li permet sentir-se segur i bé. L’escola s’ha de guanyar, però, aquest confiança, i se la pot guanyar amb el respecte vers les maneres de fer de cada família i amb diverses estratègies de relació i comunicació.

I quin és el resultat de tot això? Anar treballant en l’assoliment de les capacitats que els infants han d’adquirir en acabar l’etapa. I és que educar és justament això, preparar els infants per a la vida en societat, prepararlos mitjançant la regulació de la conducta, fomentant el desig per aprendre, per fer coses amb els companys, preparar els infants per relacionar-se de forma efectiva i adequada a cada situació, per expressar sentiments i incentivar les seves ganes d’iniciar noves descobertes. I sobretot per sentir-se competent i segur de les pròpies possibilitats.
La tasca de les persones educadores d’aquesta primera etapa educativa no és senzilla, ben al contrari, es ben difícil, i ho és perquè parlem de percepcions, de sentiments, d’afecte, d'empatia, d’acostament emocional als infants i també a les seves famílies.

dijous, 11 d’octubre de 2012

Recollida de la Campanya GLORR

La llar d'infants us agraeix les col·laboracions que ens heu fet arribar durant aquests dies. Tota la roba usada i el calçat que ens heu portat servirà per aportar un altre granet d'arena una de les  problemàtiques més grans del món, la pobresa.

MOltíssimes gràcies per tot!!!

També cal agrair a totes aquelles persones de la resta del municipi que ens han fet arribar més bosses de roba i calçat usat.

dijous, 4 d’octubre de 2012

Què estem treballant aquest mes d'octubre?




Aquest mes d'octubre treballem la Unitat Didàctica de les Fulles de tardor. Durant els últims dies de setembre ja vam començar a parlar de la tardor ja que des de finals d'aquest mes ja som a aquesta estació. Aquest mes treballarem moltíssimes coses relacionades amb aquesta estació sobretot. Tot seguit us les descrivim de manera general :




      • Activitats matemàtiques: Fer encaixos, puzzles, trencaclosques, joc heurístic els més petits i iniciar-nos en les primeres nocions matemàtiques, treballarem el gran i el petit...
      • Activitats creatives de descoberta de l'entorn: Experimentacions amb fulles i fruits de la tardor, la safata de la tardor (cal que us apunteu a la llista que hi ha a la porta de l'aula per tal de triar quina fruita voleu portar), sortida al forn escrivà perquè ens coguin els panellets ...
      • Activitats plàstiques: el mural dels fruits de la tardor, mural de la festa de la castanyada, una manualitat ben divertida, farem boletes amb plastilina per començar a preparar-nos per fer els panellets, ... 
      • Llenguatge verbal: el conte La Maria la Castanyera, POCOYO, la història del forner... 
      • Llenguatge musical: cantem cançons de la tardor, la dansa de la castanyera ... 
      • ... i més com psicomotricitat, la festa de la castanyada...
AHHHSSS!!!! Recordeu que fins el dia 9 d'octubre podeu portar roba i calçat per la campanya de GLORR, esperem que hi col·laboreu!!!!!

La primera setmana de l'Abril









Mireu-la ella, com xala al pati!!!!!! es que és més simpàtica i bonica l'Abril... 

Benvinguda a la llar petitona!!!!